Skab stemningsfulde blogbilleder
Elin Kero er fotograf, retoucher og driver en af Sveriges største fotoblogs på nevnarien.se. Karakteristisk for Elin er de lyse, behagelige billeder med en masse følelse. Elin deler ofte sin viden på bloggen, og i dette indlæg fortæller hun bl.a. om hvordan hun bruger linjer til at skabe harmoni i sine billeder. Derudover afslører hun sine to grundlæggende regler for, hvordan man komponerer sine billeder - og du vil ikke kunne lade være med at bruge dem.
Midt på dagen er solen utroligt stærk, hvilket giver et hårdt lys med kraftige skygger, når man fotograferer udendørs. Fantastisk, hvis du vil tage dramatiske og lidt hårdere billeder, men ikke hvis du vil tage hyggelige billeder. Jeg bruger normalt det barske dagslys til enten at fotografere ved en skyggefuld husmur (skyggelyset ved facader bliver vanvittigt godt, når solen skinner kraftigt) eller til at tage billeder indendørs i stedet. Hvis du har rum med store vinduer på den solrige side og lyse tapeter, reflekteres lyset rigtigt flot. Perfekt hvis du vil tage portrætter eller stillebenbilleder i et indendørs miljø.
Solen ger mig mitt absoluta favoritljus och gör mig dessutom mer inspirerad till att fotografera - så det är vid tillfällen som den tittar fram som jag passar på att ta fram kameran. Sen fungerar det givetvis att fotografera i alla väder. Är det mulet ute så behöver du inte tänka på vilken tid på dygnet du fotar, för ljuset är alltid mjukt.
Solen giver mig mit absolutte yndlingslys og gør mig også mere inspireret til at fotografere - så det er ved øjeblikke hvor solen kigger frem, at jeg oftest tager kameraet frem. Man kan dog selvfølgelig fotografere i al slags vejr. Hvis det er overskyet udenfor, behøver du ikke tænke på, hvilket tidspunkt på dagen du fotograferer, fordi lyset altid er blødt.
Baggrund
Vælg en baggrund, der har en så neutral tone som muligt. Ingen stærke farver. Jeg kan især godt lide at fotografere mod grå betongbygninger og lyse træhuse. Naturligvis er farver effektive, men kan derfor være bedre egnet til at skabe billeder, der viser mere attitude.
Når jeg fotograferer i vegetation forsøger jeg altid finde områder, hvor de grønne blade vokser lidt mere sparsomt. Birketræer er perfekte at fotografere imellem, da de ikke har så store og tunge blade - såvel som træer, der er nyplantede og tynde.
Generelt så vælger jeg at ikke fotografere i en park eller i en skov men foretrækker i stedet en eng.
Symmetri = harmoni
Jeg tænker meget på linjerne, når jeg fotograferer. Jo flere linjer der er i et motiv, jo længere tid tager det for mig at trykke på lukkeren. Hvis jeg fotograferer i naturen, er det vigtigste at få horisonten lige. Hvis jeg fotograferer i et bymiljø eller indendørs, er der dog ofte så mange linjer, som jeg er nødt til at tage højde for, at jeg kan stå i et kvarter og bare finde den rigtige vinkel: "Hvor fotograferer jeg helt lige på dette skrivebord?", "Nej , nu står jeg et par centimeter for langt til venstre" osv.
Vigtigt at overveje her er, at jo mere vidvinkel du har på objektivet, jo sværere vil det være at få lige linjer. Jeg fotograferer meget med 35mm optik, så der nøjes jeg normalt med, at linjerne i midten af billedet bliver lige (jo længere ud kantene du kommer på et vidvinkellinser, jo mere skævt er billedet, og derfor også linjerne).
Hvis du vil gøre det lidt lettere for dig, kan du fotografere med lidt længere brændvidde (f.eks. 85 mm og derover). Hvis du kan lide lidt mere vidvinkel, så er det bare at kæmpe ;)
Komposition
Når jeg har mange elementer på et billede, er der to regler, som jeg normalt følger, og disse er:
- Enten prøver jeg at få alle elementerne i mit motiv til at være med inden for billedrammen. Ingen beskæringer.
- Eller også lader jeg tingene gå ud over alle sider af billedet, så jeg skærer ting over ved hjælp af kanterne på billedet.
Dette gælder især, når jeg fotograferer noget, der er mere af et stilleben-billede, og her er det lidt enten eller: Jeg kan ikke lade en enkelt ting gå ud over kante og lade resten være inde, da det føles "ujævnt" - der skal være flere elementer, der går uden for billedrammerne. Gerne i både højre og venstre side. Eller på øverste og nedre del. Alt for at skabe balance.
Jeg kan heller ikke lade en ting være en lille smule synligt kanten af billedet, da det så bare bliver et forstyrrende element. Det skal ses tydeligt, selvom det skal beskæres. Et godt eksempel var, da jeg skulle fotografere et stilleben på mine entremøbler og et lille hjørne af mit spejl (som stod på møblet) var synligt i billedet - man så ikke at det var et spejl, og derfor blev det bare et forstyrrende element i billedet. Så jeg valgte at fjerne spejlet, inden jeg tog billedet.
Hvilket fører os til det næste punkt.
Fjern forstyrrende objekter
Jeg tager ikke et eneste billede uden at tænke over, om der er noget på billedet burde blive fjernet for at få roligere og mere behagelig komposition. Det behøver ikke betyde, at jeg fysisk flytter noget fra billedet, det kan også være, at jeg bare tager et par skridt til siden med kameraet for at skjule noget bag for eksempel et træ eller en bygning.
Jeg er f.eks. ikke den store fan af vejskilte i mine billeder, så jeg prøver som regel at skjule dem bag træer eller lignende.
Hvis jeg fotograferer noget der kan flyttes, så flytter jeg dem hellere. Det behøver ikke nødvendigvis at være fordi tingene er grimme, men simpelthen fordi de ikke bidrager til, at billedet bliver bedre. F.eks. hjørner afmøbler eller lignende, der rager lidt ind i billedets kant, men kun nok til at man ikke ser, hvad det er.
I starten af min fotografikarriere tænkte jeg ikke meget på de forstyrrende elementer i billederne - ofte så jeg dem ikke engang. Så dette punkt kan være en god ting at øve sig i, at stoppe op under fotograferingen og spørge "Er der noget i mit billede, som jeg kan fjerne?". Og at du derefter prøver dig frem. "Hvad sker der, hvis jeg fjerner denne?".
Hvis jeg ikke kan flytte ting eller skjule dem bag andre objekter, sletter jeg dem normalt i Photoshop. Det er meget vigtigt for mig, at mine billeder er rene.
Redigering
Når det kommer til redigering, gør jeg aldrig mere med et billede, end det er absolut nødvendigt - og det varierer lidt afhængigt af hvad billedet skal bruges til. Men drejer det sig om mine sædvanlige "blogbilleder" eller hverdagsbilleder, handler det normalt om justere lyset og finde behagelig farvetone.
Mine absolutte yndlingsværktøjer findes i både Camera Raw og Lightroom og kaldes "Highlights" og "Shadows" (Højlys og skygger hedder det vel på dansk). Der er to kontroller som jeg bruger til at udjævne lyset i billeder, hvor himlen enten er blevet alt for lys i forhold til jorden - eller hvor skyggerne er blevet for mørke i forhold til andre dele af billedet.
For at bruge disse værktøjer skal du have fotograferet billederne i RAW-format. Ved at trække højlyset ned kan du derefter dæmpe lysstyrken på en himmel, der er blevet for lys. Og ved at lyse skyggerne op, kan du få detaljer frem i mørke partier der ellers vad blevet skjult.
Dette er en nem måde at få et billede mere jævnt i lysstyrken, hvilket gør det mere behageligt at kigge på.
Scandinavian Photo
09-03-2020
Del