Reklamation & Reparation
Startside / Kundeservice / Reklamation & Reparation
Her kan du læse mere om garantier og om, hvordan du skal forholde dig, hvis du har brug for at reklamere eller reparere et produkt, du har købt hos os. Du kan også finde kontaktoplysninger til de mest almindelige producenter. |
Godt at vide
Når du har foretaget et køb hos os og modtaget dit produkt, er det vigtigt at sikre dig, at det fungerer, som det skal.
Hvis du opdager, at der er noget galt med et produkt, du har købt hos os, anbefaler vi, at du kontakter producentens support direkte. Det er oftest den hurtigste måde at få afhjulpet et problem på. Du kan finde kontaktoplysninger for de mest almindelige producenter her.
Det er vigtigt, at du sikkerhedskopierer dit materiale, inden du indsender dit produkt. Scandinavian Photo er ikke ansvarlig for tab af personlige data eller lagrede oplysninger som f.eks. software, fotos, dokumenter, kontaktoplysninger eller lignende. Alle lagrede data på produktet kan blive slettet som en del af fejlfindingsprocessen.
Garanti
Den garanti, der gælder for et produkt, bestemmes af produktproducenten. Hos SP yder vi ingen yderligere garantier ud over de af producenterne angivne garantibetingelser. Garantiperioden kan findes på produktsiden for hvert produkt. Opret servicesag online.
Reklamation
Reklamationsretten gælder i to år for privatpersoner og et år for erhvervskunder. Dette giver dig ret til at indgive reklamationer over produkter, du har købt hos SP.
For at en reklamation kan accepteres, skal fejlen ved produktet have været til stede på leveringstidspunktet, og at du som kunde ikke selv er årsag til fejlen, f.eks. ved at bruge produktet forkert.
Nogle produkter har en kortere holdbarhed som kan påvirke vurderingen af, om der er tale om en original defekt eller ej, f.eks. produkter som blækpatroner og batterier.
Sådan fungerer reklamation hos SP
Hvis du ønsker at reklamere dit produkt, skal du kontakte vores kundeservice inden for en rimelig tid efter, at du har opdaget eller burde have opdaget en fejl. Send en e-mail til info@scandinavianphoto.dk med din kvittering, oplysninger om fejlen og eventuelle billeder af produktet i originalemballagen. Du kan også medbringe dit produkt og din kvittering i en af vores butikker, så hjælper vi dig på stedet.
En reklamation hos os tager normalt ca. 4-6 uger, fra du kontakter os.
Send dit produkt til os
Når du har kontaktet vores kundeservice, vil du modtage instruktioner om, hvordan du sender det produkt, du ønsker at reklamere. Du vil derefter modtage en følgeseddel og et sagsnummer, hvorefter du skal sende dit produkt eller returnere det til en af vores butikker inden for 14 dage. Vi tager ikke imod pakker med posten, hvis du ikke har været i kontakt med os forinden.
Det er vigtigt, at du pakker dit produkt omhyggeligt, inden du sender det til os. Brug ydre emballage og stødabsorberende emballagemateriale indeni. Du må ikke klæbe forsendelsesmærke eller farvet tape på produktets originale emballage. Det er dit ansvar at sikre, at emballagen kan modstå stød, vibrationer og tryk, så produktet ikke beskadiges under transporten. Du kan læse PostNords tips til, hvordan du pakker bedst her.
Hvis du sender dit produkt under en gyldig garanti eller reklamation, er der ingen forsendelsesomkostninger.
Dette sker efterfølgende
Når vi har modtaget dit produkt, sender vi det til fabrikantens autoriserede værksted til inspektion. Hvis reklamationen accepteres af producenten, repereres dit produkt i henhold til købeloven.
Hvis vi eller producenten ikke kan verificere fejlen, eller konstaterer at fejlen ikke er omfattet af garantien eller reklamationsretten, vil der blive opkrævet et administrationsgebyr på 500 kr. samtidigt som du får et overslag over reparationen. Når der er gået mere end 6 måneder fra kvitteringsdatoen, når du handler som privatperson, er du som forbruger ansvarlig for at bevise, at produktet har en original defekt, der falder ind under reklamationsretten. Når du handler som erhvervskunde, er du ansvarlig for dette, så snart du har modtaget produktet.
Dine rettigheder
Som privatperson har du altid ret til at kontakte SP direkte for at få hjælp med din reklamation. Du kan læse mere om dine rettigheder på Konkurrence- og forbrugerstyrelsens hjemmeside, og du kan læse mere om din ret til at få en tvist afgjort udenretsligt på Forbrugerombudsmandens hjemmeside. Du kan også henvende dig til EU's onlineplatform.
Hvis du er erhvervskunde, skal du indbringe din tvist for den almindelige domstol, med Borås byret som første instans.
Bestil reparation
Vi kan også hjælpe dig, hvis du ønsker at reparere et produkt, som ikke er omfattet af garantien eller reklamationsretten. Det betyder, at den ikke gælder for en original defekt, eller at der er gået mere end to år siden købet.
SP kan fungere som mellemmand og sende dit produkt til inspektion og eventuel reparation på producentens autoriserede værksted.
Sådan fungerer reparationer hos SP
Hvis du ønsker at reparere dit produkt, skal du kontakte vores kundeservice. Send en e-mail til info@scandinavianphoto.dk med din kvittering og oplysninger om fejlen. Du kan også medbringe dit produkt og din kvittering i en af vores butikker, så hjælper vi dig på stedet.
Bemærk, at dette kan tage længere tid end at kontakte producenten direkte. En reparationssag hos os tager normalt 4-6 uger.
Send dit produkt til os
Når du har kontaktet vores kundeservice, vil du modtage instruktioner om, hvordan du sender det produkt, du ønsker at reklamere. Du vil derefter modtage en følgeseddel og et sagsnummer, hvorefter du skal sende dit produkt eller returnere det til en af vores butikker inden for 14 dage. Vi tager ikke imod pakker med posten, hvis du ikke har været i kontakt med os forinden.
Det er vigtigt, at du pakker dit produkt omhyggeligt, inden du sender det til os. Brug ydre emballage og stødabsorberende emballagemateriale indeni. Du må ikke klæbe forsendelsesmærke eller farvet tape på produktets originale emballage. Det er dit ansvar at sikre, at emballagen kan modstå stød, vibrationer og tryk, så produktet ikke beskadiges under transporten. Du kan læse PostNords tips til, hvordan du pakker bedst her.
Hvad sker der nu?
Når vi har modtaget dit produkt, sender vi det til fabrikantens autoriserede værksted til inspektion. Du vil derefter modtage et tilbud pr. e-mail om reparation af dit produkt, som du enten kan afvise eller acceptere.
Hvis du accepterer tilbuddet
Hvis du accepterer tilbuddet, påbegyndes reparationen. Når reparationen er færdig og tilbage hos os, sender vi dig en e-mail med et link, hvor du kan vælge din betalingsmulighed. Vi sender produktet tilbage til dig, når du har informeret os om dit valg.
Hvis du afviser tilbuddet
Hvis du afviser tilbuddet, sender vi produktet tilbage til dig i samme stand, som vi modtog det. Vi opkræver et gebyr på 500 kr., som svarer til vores håndterings- og forsendelsesomkostninger.
Hvad sker der, hvis dit produkt viser den samme fejl igen efter reparation?
Værkstedet kontrollerer altid, at produktet fungerer korrekt, før det sendes tilbage. Du har tre måneders garanti på et produkt, der er blevet returneret til os til reparation. Det betyder, at vi undersøger produktet igen, hvis du finder præcis den samme fejl som tidligere, og kontakte os inden for de tre måneder.
Kontaktoplysninger for de mest almindelige producenter
Ved at kontakte producenten af dit produkt kan du få hurtig hjælp ved at kontakte producenten af dit produkt. Her finder du oplysninger og kontaktoplysninger om producenterne af vores mest almindelige mærker. Vi vil gerne gøre dig opmærksom på, at support hos nogle producenter kan være på engelsk, og at nogle producenter kun tilbyder support via e-mail og hjemmeside.
Apple
Asus
BenQ
Blackmagic Design
Canon
DJI
Eizo
Epson
Fujifilm
GoPro
Jupio
LaCie
Nikon
Panasonic
Sigma
Sony