Scandinavian Photo fra 1982 til 2022
Hos SP brænder vi for kreativt arbejde, og siden 1982 har vi udstyret kreative mennesker med produkter til foto, video og lyd. Vi har taget en tur ned ad memory lane og samlet højdepunkterne fra disse 40 år.
80'erne
I 1982 blev Scandinavian Photo grundlagt i Bankeryd uden for Jönköping med forretningsidéen om at sælge fotoudstyr til lave priser. "Vi udstyrer fotografen" er fokus, og salget foregår via postordrekataloger til kunder i hele Sverige.
90'erne
I midten af 90'erne starter SP e-handel og bliver en af pionererne i Sverige, og samtidig får vi en grafisk rebranding med et nyt logo og et nyt udseende. I 1996 introduceres digitalkameraet, som giver SP store muligheder, men som udgør en trussel mod den traditionelle fotoforretning. Et år senere åbnes dørene til Scandinavian Photos første butik i Bankeryd, som bliver et mødested for fotografer og fotoentusiaster i Sydsverige.
00'erne
Årtusindskiftet starter lyst for SP, og i løbet af de første tre år vinder vi to gange prisen som årets e-forhandler. I 2007 er det lykkedes os at åbne tre nye butikker - en i Göteborg, en i Stockholm og en i Malmø. I slutningen af 00'erne udvider vi og starter e-handel i både Norge og Finland.
10'erne
Efter 30 år i branchen vokser SP yderligere ved at opkøbe FotoVideo i Norge, og kort tid efter åbner vi en ny butik i Oslo. I 2012 bliver vi kåret som Årets e-handel på Nordic E-commerce Summit. Tre år senere åbner vi endelig op for e-handel i Danmark og er nu forhandler i hele Skandinavien.
I anden halvdel af årtiet er der meget fokus på butikkerne - vi ombygger og opfrisker butikken i Norge, og i 2018 åbner vi vores flagskibsbutik og oplevelsescenter på Vasagatan i Stockholm, som bliver vores største butik til dato på over 1.000 kvadratmeter. Vi er også ved at opdatere vores grafiske design og logo til vores nuværende udseende og genopbygge vores hjemmeside fra bunden.
20'erne og frem
Pandemien sætter fart på udviklingen, og flere kunder ser et behov for teknologiske produkter til hjemmekontorer, content skabelse og til at organisere begivenheder, kurser og møder på distance. Både virksomheder og enkeltpersoner ønsker at producere deres eget indhold, streame og bygge studier til fotografering, videooptagelse og podcasting.
Tech for creative people bliver det nye koncept, og SP vil gå fra at udstyre fotografer til at tilbyde ekspertrådgivning og produkter af høj kvalitet til kreative mennesker og folk med interesse for teknisk udstyr. Lyd bliver et vigtigt område, der supplerer fotografi og video med mange nye mærker og produkter. Vi lancerer også vores eget brand, SP TECH. Webinarer og live-streamede events med fotografer og kreative bliver hverdagskost med fokus på at inspirere og uddanne vores kunder.
SP satser på stor tilvækst. Efter et rekordår i 2021 med åbningen af en butik i København ansætter vi 30 nye medarbejdere, og vi er nu et team på 140 mennesker, der elsker udstyr og brænder for at give vores kunder personlig service, ekspertrådgivning og inspiration til deres kreative arbejde.
Scandinavian Photo
17-05-2022
Del