Fortrydelsesret og Åbent køb
Startside / Kundeservice / Fortrydelsesret og Åbent køb
Her kan du læse mere om fortrydelsesret og åbent køb, og hvordan du skal forholde dig, hvis du ønsker at returnere et produkt. Du kan også finde oplysninger om afskrivning og tilbagebetaling. |
Værd at vide
Ud over den lovbestemte fortrydelsesret på 14 dage for privatpersoner giver vi alle kunder yderligere 16 dages åbent køb. Det betyder, at du har i alt 30 dage til at returnere dit køb, medmindre andet er aftalt – både online, telefonisk og i butik, uanset om du handler som privatperson eller erhvervskunde.
Fortrydelsesret
Som privatperson har du ved lov under visse betingelser ret til at fortryde dit køb inden for 14 dage fra den dag, du modtog produktet. Du har ret til at undersøge produktet for at se, hvilke egenskaber og funktioner det har, men hvis du returnerer, skal produktet være komplet og i uændret stand. Hvis du ikke er forsigtig og bruger eller håndterer produktet på en måde, der ikke er nødvendig for at undersøge det, kan du blive bedt om at refundere os for afskrivningen af produktet.
Åbent køb
Åbent køb betyder, at vi hos SP har valgt at give alle vores kunder, både dig som privatperson og erhvervskunde, ret til at returnere dit køb senest 30 dage efter modtagelsen af dit produkt. Ved returnering skal produktet være komplet og i uændret stand.
For erhvervskunder foretager vi et afskrivningsfradrag, hvis produktets originale emballage er brudt.
Sådan fungerer returneringer hos SP
Hvis du ønsker at returnere dit produkt, skal du registrere din retursag på vores hjemmeside. Du kan også medbringe dit produkt og kvittering til en af vores butikker, så hjælper vi dig med det samme.
Send dit produkt til os
Når du har registreret din sag, modtager du instruktioner om, hvordan du sender det produkt, du vil returnere. Du modtager en QR kode og et sagsnummer, hvorefter du skal sende dit produkt eller aflevere det i en af vores butikker inden for 14 dage. Vi modtager ikke returer med posten, uden forudgående aftale med vores kundeservice.
Det er vigtigt, at du pakker dit produkt omhyggeligt, inden du sender det til os. Brug en ydre emballage og stødabsorberende emballagemateriale indeni. Du må ikke sætte en forsendelses label eller farvet tape på produktets originale emballage. Det er dit ansvar, at pakken kan modstå stød, vibrationer og tryk, så produktet ikke beskadiges under forsendelse.
Forsendelsesomkostningerne for en returnering er mindst 69 DKK. Når du registrerer din retursag, vil du modtage oplysninger om de omkostninger, der gælder for dig.
Produkter uden fortrydelsesret eller åbent køb
Nogle produkter er udelukket fra fortrydelsesretten og åbent køb. Dette gælder for produkter med forseglet lyd- eller videooptagelse eller forseglet software, hvor du som kunde har brudt den originale emballage. Dette gælder også for produkter med et segl, der af sundheds- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnede til returnering i tilfælde af brudt original emballage, såsom hovedtelefoner.
Undtagelsen fra åbent køb gælder også, når du har brudt den originale emballage af gavekort, produkter med lagerenheder såsom harddiske, hukommelseskort, computere og mobiltelefoner samt forbrugsvarer såsom blækpatroner, batterier, fotopapir, fremkaldning, rengøring. Dette gælder også for produkter med abonnementer og digitale licenser.
For dig som erhvervskunde gælder åbent køb ikke, når du har købt et produkt uden for vores almindelige sortiment, som vi har bestilt fra en leverandør til dig.
Hvad betyder fuldstændig og uændret tilstand?
For at en returnering kan godkendes, skal produktet være komplet og i uændret stand.
At et produkt er komplet, betyder, at alt, hvad der fulgte med leveringen, returneres. Produktets originale emballage er en del af produktet og er normalt specialfremstillet, og derfor skal det medsendes i din returnering. Du skal også inkludere alt tilbehør såsom poser, ståltråde, elastikker og andre ting, der fulgte med produktets originale emballage.
At et produkt er i uændret stand betyder, at det er uskadt, og at du har håndteret både produktet, den originale emballage og tilbehøret omhyggeligt. Du må heller ikke have brugt produktet mere end nødvendigt for at finde ud af dets egenskaber og funktioner.
Mulig værdiforringelse
Til dig som privatperson
Når du ønsker at returnere et produkt og udøve fortrydelsesretten eller åbne køb, kontrollerer vi produktets tilstand, inden vi foretager din refusion. Hvis vi bemærker, at produktet ikke er komplet og ikke i uændret stand, har vi ret til at foretage et afskrivningsfradrag. Fradragsbeløbet bestemmes ved at sammenligne produktets værdi på returtidspunktet med den oprindelige værdi.
Til dig som erhvervskunde
Når du ønsker at returnere et produkt og drage fordel af det åbne køb, kræves det, at produktet er i ny stand, og at produktets originale emballage er ubrudt, for at du kan modtage fuld refusion. Hvis den originale emballage af produktet er brudt, foretager vi et afskrivningsfradrag. Fradragsbeløbet bestemmes ved at sammenligne produktets værdi på returtidspunktet med den oprindelige værdi.
Tilbagebetaling
Hvis du har foretaget en returnering, foretager vi din refusion inden for 14 dage fra den dag vi har modtaget produktet retur og kontrolleret det.
Du modtager din refusion gennem den samme betalingsmetode, som du valgte på købstidspunktet, medmindre vi aftaler andet. Hvis du vælger faktura og allerede har betalt den, modtager du en refusion til din konto.
Omkostningerne ved returforsendelsen og et eventuelt afskrivningsfradrag trækkes fra din refusion. Hvis du har valgt fakturabetaling, men ikke har betalt den endnu, føjes omkostningerne ved returforsendelsen og eventuelle afskrivningsfradrag til den samme faktura.